Liten oppsummering av dagen

NAV:
Nav har til oppgave og sørge for at folk har tilgang til hjelp for og bli selvhjulpen.
Men, Nav har blitt en etat med store mangler. NAVs saksbehandlere og regjeringens pålegg er mye av grunnen.
Nav er blitt gitt for mye makt til og bestemme over seg selv og ingen som passer på at de gjør jobben sin.
Det skal ikke i Norge være enkelt etater som har slikt makt over folket, når de ikke får tilsnakk en gang for klare brudd på norsk lov da er det noe som skurrer, hadde vi vanlige mennesker gjort noe tilsvarende som nav gjør flere ganger per dag, hadde vi måtte møte i retten og vi hadde også blitt dømt etter tiltalen.

Har selv sett vedtak fra saksbehandlere som bryter navloven, trygdeloven, diskrimineringsloven og straffeloven, men dette gis ikke noen tanke fra andre og om klienten til nav går videre med det så vil systemet gjøre han grå i håret lenge før noen utenfor nav får høre om dette. En klage til nav klage tar for eksempel 24 uker. 

Dette er ikke holdbart, at vi i vanskelige situasjoner skal bli sett på som snyltere og nav på sin trone kan gjøre absolutt hva de vil med deg i mellom tiden som en guttunge med forstørrelsesglass på maur.

De få sakene som dukker opp i media er kun en bitte liten dråpe av hva nav holder på med.

Nav innkreving for eksempel er gitt så stor makt at lovens krav om lifsophold bortfaller med dems krav. Dette er mer en namsmannen til og med har lov til.

Og jeg må spørre, når fikk nav lov til og ta egne bestemmelser som går mot leger og spesialister. Nav har en tidens til og lese dokumenter fra legen og plukke ut innhold som passer dem samt og komme med egen vurderinger av hva legen mener.
Sist jeg sjekket så er nav en etat som formidler og rådfører med klientene sine og om klienten havner i knipen så skal de bistå økonomisk til og komme over kneika. Ikke leke leger og spesial helsesektor.
Legen og spesialistenes uttalelser er ikke noe som skal tolkes eller egenvurderes. Det de sier er slik det er pungtum finale og ikke et forslag slik nav har fått for seg.

BANK:
Før var bankene et sted vi kunne henvende oss til når vi skulle ha gjort noe finansielle tjenester. Men etter de sluttet med kontanter har de kun mulighet til og gi råd og har ikke bank funksjon lengere. 
Dette gjør at deres kunder blir nektet valget om bruk av penger.
Du har ikke mulighet til og veksle kontant valuta.
De fleste banker mangler mulighet for kontant innskudd.
De fleste banker vanskeliggjør uttak av kontanter.
Men det som slår siste bit av min tolmodighet avgårde er at jeg støtt og stadig hører at kontant bruken i Norge går ned og hvor sikkert digitale betalingsløsninger er.
Og grunnen til at jeg blir forbannet over dette er at ja, serfølgelig går kontant bruken ned når bankene og bedrifter gjør bruk av kontanter umulig og fjerner folks valgfrihet i temaet.
Og disse digitale betalings løsningene ser vi jo hvor bra fungerer, lite strøm brudd eller feil hos nets grunnet en oppdatering er nok til at det ikke er mulig og bruke digitale løsninger.

Vips for eksempel brukes av mange og folk tror deres penger er trygge via dem, men svindlere har i nesten et år nå hatt full tilgang til alle middler hos dem.

Nettbank er trygt tenker du, jo bank id sikrer en vis del av nettbanken din. Men nettbank appene overgår disse sikkerhets funksjonene og er fult mulig og missbruke av andre en eier.

Bank kort er også en betalings måte mange bruker, eneste sikkerhet du har er din pin kode som alle som er nær deg når du betaler kan se og bruke senere.

Om dette ikke er nok så har epost innboksen blitt tusen ganger mer bombardert av folk som ønsker dine personalia, jeg for min del har hatt det morro med et par av dem slik at mengden slike e-poster har blitt over halvert.

STORTING/REGJERINGEN:
De krever at folket skal betale tapet etter pandemien, men de selv nekter plent og gå ned i lønn eller få sin ferie forstyrret av pandemien. Trodde de skulle gå forran som et eksempel for folk flest jeg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

nav klage

Oppdatering NAV sak